בשלח
שיעור באיכות הסביבה מהקדוש ברוך הוא
ב"ה,
קוראים וקוראות יקרים,
לקראת ט"ו בשבט אנחנו אוהבים להיות 'ירוקים' וחגיגיים. להודות לקדוש ברוך הוא על הטבע היפה שהוא נתן לנו, וללמוד מהתכונות החיוביות שאנחנו, בני האדם, יכולים לאמץ מהעצים.
אני רוצה לחזור לרגע אחורה, לראשית ההיסטוריה – הימים הראשונים של הצומח ושל האדם. כך מספר המדרש: "בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן, וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי – בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ".
כל כך יפה, מלא משמעויות ומסרים. ולדעתי, יש כאן ערך אחד בולט: האדם הוא לא סתם יצור משוכלל, יש לו ייעוד ויש לו אחריות עצומה בידיים.
הקדוש ברוך הוא מכין את כל התפאורה לפני שהכוכב הראשי עולה על הבמה: האדם. הוא לוקח את האדם ביד וסוקר בפניו את היופי של העולם ושל הטבע, ואומר לו: הכול בשבילך. אתה הסיבה לכל זה. אבל שלא תטעה, יש לך כאן משימה בעולם, יש לך אחריות על כל מה שסביבך. אתה כאן כדי לפתח את מה שאני בראתי, ולא חלילה כדי לקלקל. וזו האחריות הבלעדית שלך, רק עליך אני סומך ורק בך אני מאמין.
אולי נאמר את זה כך: אם נתקן את העולם, אף אחד לא יקלקל לנו.
שבת שלום,
שלום בלוי
יו"ד שבט הוא יום מיוחד בלוח השנה החבד"י, בו אירעו שני מאורעות חשובים - בשנת תש"י, ובשנת תשי"א
איך התורה משמשת כחיסון? מדוע דווקא בחורי הישיבות החסידיות הם אלו שעמדו בגבורה מול רדיפת היהדות בברית המועצות הקומוניסטית? ומה החזיק את בערל גורביץ לסרב להכניס לפה חמץ בפסח?
אתם מוזמנים לקרוא סיכום קצר ויפה של פרשת בשלח: הרגעים הדרמטיים בהם ים סוף נקרע לגזרים, מים שיוצאים מהסלע ולחם שיורד מן השמיים, לצד סיפור מלחמת עמלק.
אדם אחד חשב שהחיים שלו השתנו. יום אחד הוא קם בבוקר והוא גילה שכלום לא עוזר - הוא נשאר בדיוק אותו דבר... אז איך אפשר לא להתייאש אם המאבק הפנימי הזה לא מסתיים?
מה היה מיוחד במקהלת הנשים על ים סוף? למה סוכות הוא החג הכי שמח? ומי שר הכי בקול? - קושי ושמחה אינם הפכים, בדיוק להיפך
מתי, למה, מה ואיך: כאן תוכלו למצוא את כל המידע שרציתם על ט"ו בשבט תשפ"ו - 2026
הרב נתן גורארי הוא מייסד מרכז חב"ד לסטודנטים באוניברסיטת ניו יורק בבאפלו. בשנות ה-60 הוא החל לסבול מכאב בחזה. בפנייה לרבי לקבלת ייעוץ, הוא נשלח לרופא שירגיע אותו מדאגותיו. כעבור שנים, הרבי עדיין זכר את האירוע.
המאמר האחרון של מורי וחמי הרבי פותח במילים "באתי לגני", מילים המבטאות את העבודה שעולמנו הוא גינתו של הקדוש ברוך הוא. אבל כשמסתכלים סביב, המצב נראה קצת שונה...
תכלית בריאת עולם הזה הוא שנתאוה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים.
